MIELI-KEHO SILTAAMISEN KÄSITTEITÄ

(mind-body bridging)

Identiteetti Systeemi (I-systeemi): Jokaisella on sellainen. Kun I-systeemisi on päällä, aktiivisena, mielesi sekavuus (levottomat ajatukset) ja kehon jännitykset tulevat esteeksi sille, miten elät elämääsi ja ne estävät stressiä (myös PTSD) helpottamasta. Kun I-systeemisi on poissa päältä (levossa), mielesi on kirkas ja kehosi rentoutunut, ja näin kehosi voi parantua/palautua.

Vaatimukset : Ajatuksia tai mielensisäisiä sääntöjä siitä, miten sinun ja maailman pitäisi olla, vaatimukset ovat ainoa asia jotka voivat saada I-systeemisi päälle. Tunnistat ne, koska hermostut, menet tolaltasi, kun näitä sääntöjäsi rikotaan.

Depressori : Auttaa I-systeemiä pysymään päällä. Tunnistat sen huomaamalla, kuinka olet alakuloinen ja sinulla on negatiivisia ajatuksia ja jähmeä, jännittynyt (tense) keho.

Fikseri : Auttaa I-systeemiä pysymään päällä. Tunnistat sen kun sinulla on hätäisyyden, kiireen tuntu ja tarve pakottaa asioita tapahtumaan. Tämä pakottaminen (pushing) on fikseri.

Tarinalinja : Pitää I-systeemin käynnissä. Tunnistat sen huomaamalla, kuinka jäät kiinni ajatuksiin tai tarinoihin, jotka vievät sinut pois ympäristöstä ja siitä, mitä olet tekemässä.

Siltaaminen (mind-body bridging) : Toiminta, jota tekemällä pysäytät yliaktiivisen I-systeemisi aiheuttaman haitan.(Siltaaminen=Gestalt-terapiassa maadoittuminen = yhteyden saaminen ympäristöön).

Siltaamiskeinot (mind-body bridging tools) : Käyttämiäsi keinoja, joilla käännät I-systeemisi pois päältä (tai hiljennät sen), jotta voit palautua stressistä (myös PTSD).

Siltaamisen tietoisuus harjoitukset: Kun palaat aisteihisi kuuntelemalla ääniä ympärilläsi, tuntemalla sen, mitä kosketat ja aistimalla kehosi.Ajatusten nimeäminen:Kun huomaat, että sinulla on hypähteleviä, levottomia ajatuksia, tunnista ja nimeä ne ”vain ajatuksiksi” ja palaa tekemään sitä, mitä olit tekemässä. Tämä estää ajatuksia saamasta kehoa tuntumaan pahalta (tai jännittyneeltä).Karttojen teko (mind-body mapping): Lyhyiden harjoitusten tekeminen, jossa kirjaat paperille mitä hyvänsä ajatuksia mieleesi tuleekaan ongelmista, ihmisistä tai elämäsi tapahtumista. Kartat auttavat sinua huomaamaan, millaista haittaa I-systeemisi sinulle aiheuttaakaan, jotta voit kääntää sen pois päältä.Vaatimusten purkaminen: Tilanteiden hoitaminen mieli kirkkaana ja keho tyynenä, sen sijaan, että hermostuisit tai menettäisit voimasi kun sinua ja maailman toimintaa koskevia ”pitäisi” sääntöjä on rikottu.I-systeemin kanssa ystävystyminen: Kun lakkaat työntämästä I-systeemiäsi pois ja alat säätää sen tasoa pienemmäksi vain katsomalla sitä, mikä tekee siitä pikemminkin ystävän kuin vihollisen. Itseasiassa myöhemmin, ystävän tavoin, se jopa auttaa sinua paranemaan.

Luonnollinen toiminta : Miten ajattelet, tunnet ja toimit ollessasi tyyni (settled).

Todellinen minä : Kuka tunnet olevasi kun olet vakaa itsesi ja maailman suhteen, ja I-systeemisi on poissa päältä.

Nykyhetki : Tässä-ja-nyt - ainoa paikka, missä oikeasti voit elämääsi elää. Se ei ole alue tai valaistunut tai yliluonnollinen tila. Kun I-systeemisi on hiljainen, todellinen minäsi on nykyhetkessä. Siis sinä olet nykyhetkessä.

Eheytymisen, hyvyyden, voiman ja viisauden lähde : Voiman lähde, joka on aina käytettävissäsi, kun teet I-systeemistä ystäväsi.

Teoksesta Mind-Body Workbook for PTSD, Stanley Block & Carolyn Bryant Block.